႐ိုးရာဓေလ့ေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရး တန္းတူမရတဲ့ ခူမီးအမ်ဳိးသမီးမ်ား

အိမ္အလုပ္မ်ား လုပ္ကိုင္ေနသည့္ ခူမီးတိုင္းရင္းသူႀကီး တစ္ဦးကို ေတြ႕ရစဥ္။ သီရိလူ/ျမန္မာတိုင္း(မ္)အိမ္အလုပ္မ်ား လုပ္ကိုင္ေနသည့္ ခူမီးတိုင္းရင္းသူႀကီး တစ္ဦးကို ေတြ႕ရစဥ္။ သီရိလူ/ျမန္မာတိုင္း(မ္)

ခ်င္းတိုင္းရင္းသား၊ ခူမီးမ်ဳိးႏြယ္စု အမ်ားဆံုးေနထိုင္တဲ့ ပလက္၀ၿမိဳ႕ဟာ ခ်င္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း
ကုလားတန္ ျမစ္ကမ္းေဘးမွာ တည္ရွိပါတယ္။

အိႏိၵယ၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံမ်ားနဲ႔ နယ္နိမိတ္ခ်င္း နီးစပ္ေနေသာ္လည္း လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး
ခက္ခဲတာေၾကာင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေနာက္က်ေနတဲ့ ၿမိဳ႕ေလးလို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။

ခူမီး၊ ရခိုင္နဲ႔ ဗမာတို႔ အမ်ားဆံုးေနထိုင္တဲ့ ၿမိဳ႕ေလးျဖစ္ၿပီး လူဦးေရ ကိုးေသာင္းေျခာက္ေထာင္ေက်ာ္
ရွိပါတယ္။

ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြ၊ ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕တို႔ကတစ္ဆင့္ ေရလမ္းခရီး တစ္ခုတည္းနဲ႔သာ
သြားေရာက္ႏိုင္တာေၾကာင့္ ကုန္စည္စီးဆင္းမႈ အားနည္းတဲ့ ၿမိဳ႕ေလးျဖစ္ပါတယ္။

အစစအရာရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေနာက္က်တဲ့အျပင္ ခူမီးအမ်ဳိးသမီးေတြမွာ အမ်ဳိးသားေတြနဲ႔
တန္းတူအခြင့္အေရး မရရွိဘဲ ခြဲျခားဆက္ဆံခံရတယ္လို႔ ခူမီးအမ်ဳိးသမီးတစ္ဦးျဖစ္တဲ့
မိုင္ေအာင္မျဖဴ က ေျပာျပပါတယ္။

ေတာင္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရး အဓိကလုပ္ကိုင္တဲ့ ခူမီးတိုင္းရင္းသားေတြဟာ အမ်ဳိးသမီးေတြကို
အမ်ဳိးသားေတြတန္းတူ ပညာမသင္ေပးျခင္း၊ အေမြမေပးျခင္းတို႔မွာ အိမ္ေထာင္က် ၿပီးသြားပါက
တျခားအိမ္ရဲ႕ သားသမီးမ်ား ျဖစ္သြားတယ္လို႔ ယူဆထားေသာေၾကာင့္ ခြဲျခားျခင္းျဖစ္တယ္လို႔
မိုင္ေအာင္မျဖဴ က ေျပာျပပါတယ္။

"အေမြဆက္ခံခြင့္ မရွိဘူး။ အလုပ္အကိုင္ကလည္း အမ်ဳိးသမီးေတြက ပိုလုပ္ရတယ္။
အမ်ဳိးသမီးေတြကို ေနရာမေပးဘူး။ တခ်ဳိ႕အမ်ဳိးသမီးေတြ ကိုယ္တိုင္က အရည္အခ်င္းမရွိဘူးဆိုတာ
ပညာေရး ဦးစားေပး မတက္ခဲ့ရလို႔ သူ႔ေနရာက မီးဖိုေခ်ာင္ပဲဆိုတဲ့ စိတ္စြဲေနတာပါ။
အဲဒါေတြေၾကာင့္ အရမ္းခြဲျခားဆက္ဆံခံရတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္"လို႔ ခူမီးအမ်ဳိးသမီးအဖြဲ႕အစည္း
အတြင္းေရးမႉး မိုင္ေအာင္မျဖဴ က ေျပာျပပါတယ္။

ခူမီးအမ်ဳိးသမီးအဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာ အမ်ဳိးသမီးမ်ား တန္းတူအခြင့္အေရး
ရရွိရန္ျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္မွာ ခူမီးအမ်ဳိးသမီးမ်ားကိုယ္စား ၀င္ေရာက္အေရြးခံႏိုင္ဖို႔ျဖစ္တယ္။

၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွာ ခူမီးအမ်ဳိးသမီးေတြ အသိပညာတိုးတက္လာေစရန္ အျမင္ဖြင့္သင္တန္းမ်ား၊
လူ႔အခြင့္အေရး တန္းတူရရွိေရး သင္တန္း၊ အမ်ဳိးသား အမ်ဳိးသမီး ခြဲျခားမႈပေပ်ာက္ေရး
သင္တန္းမ်ားကို ပလက္၀ၿမိဳ႕နယ္နဲ႔ ေက်းရြာေတြကို သြားေရာက္သင္တန္းေပးခဲ့တယ္လို႔
အသက္ ၄၀ ခန္႔အရြယ္ရွိ ခူမီးအမ်ဳိးသမီး မိုင္ေအာင္မျဖဴ က ေျပာပါတယ္။

ထိုကဲ့သို႔ သင္တန္းမ်ားေၾကာင့္ ခူမီးအမ်ဳိးသမီး ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ ခြဲျခားဆက္ဆံခံရတာကို
သိျမင္လာၿပီး အသိပညာတိုးတက္လာၾကတယ္လို႔ သူက ေျပာျပပါတယ္။

"အမ်ဳိးသမီးေတြကို အျမင္ဖြင့္သင္တန္း ေပးပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးေတြ အၾကမ္းဖက္မႈ
ပေပ်ာက္ေရးအေနနဲ႔ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္တာပါ။ သင္တန္းေပးလိုက္တဲ့အခါ သူတို႔ကိုယ္တိုင္
ခြဲျခားခံရတယ္ဆိုတာ သိလာတယ္။ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ လြတ္ေျမာက္မႈရလာတယ္လို
ခံစားလာၾကရတယ္။ သင္တန္းေပးတဲ့အခါ အကုန္လံုး ေျပာင္းလဲဖို႔ မဟုတ္ဘဲ ကိုယ့္စာေပ၊
ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြကိုလည္း ထိန္းသိမ္းဖို႔ ေျပာပါတယ္။ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီး
ခြဲျခားမႈကိုပဲ အဓိကထား ေျပာပါတယ္"လို႔ သူက ေျပာျပပါတယ္။

ခူမီးအမ်ဳိးသမီးေတြကို အမ်ဳိးသားေတြနဲ႔ ခြဲျခားဆက္ဆံခံရမႈ မ်ားစြာရွိတဲ့အနက္
အသြင္းေၾကးေတာင္းျခင္းနဲ႔ မိဘေတြက သမီးမိန္းကေလးေတြကို အေမြမေပးျခင္းဟာ
အေပၚလြင္ဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။

အသြင္းေၾကးေတာင္းတဲ့ ဓေလ့ဟာ ခူမီးတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ႐ိုးရာတစ္ခု ျဖစ္တယ္။

ခ်င္း႐ိုးရာ ခြာဒိုေကာက္သစ္စားပြဲ တက္ေရာက္လာသည့္ ခူမီးလွပ်ဳိျဖဴမ်ား။ သီရိလူ/ျမန္မာတိုင္း(မ္)ခ်င္း႐ိုးရာ ခြာဒိုေကာက္သစ္စားပြဲ တက္ေရာက္လာသည့္ ခူမီးလွပ်ဳိျဖဴမ်ား။ သီရိလူ/ျမန္မာတိုင္း(မ္)

ခူမီးအမ်ဳိးသားေတြက မိမိႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ မိန္းကေလးကို မဂၤလာမေဆာင္ခင္ တင္ေတာင္းတဲ့
အေနနဲ႔ သမီးရွင္မိဘေတြ သတ္မွတ္တဲ့ ေငြေၾကးပမာဏကို ေပးရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ေရွးယခင္က ဓား၊ လွံ အေရအတြက္နဲ႔ အမ်ဳိးသမီးေတြကို တင္ေတာင္းရေသာ္လည္း
ေခတ္ကာလေျပာင္းလဲလာတာနဲ႔အမွ် ဓား၊ လွံအစား အသြင္းေၾကးအျဖစ္ ပိုက္ဆံ
ေတာင္းခံလာျခင္း ျဖစ္တယ္လို႔ ခူမီးအမ်ဳိးသား အသက္ ၆၀ ေက်ာ္ ဦးလွ၀င္း က ေျပာပါတယ္။

အသြင္းဖိုးေငြပမာဏ တျဖည္းျဖည္းမ်ားလာၿပီး သိန္း ၃၀ အထိျဖစ္လာကာ ဓေလ့ထံုးတမ္းအေနနဲ႔
မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ကုန္ပစၥည္းသဖြယ္ ျဖစ္လာတယ္လို႔ မိုင္ေအာင္မျဖဴ က ေျပာပါတယ္။

"လူ႔တန္ဖိုးဆိုတာက ျဖတ္လို႔မရပါဘူး။ အသြင္းေၾကးကို တန္ဖိုးသတ္မွတ္ၿပီး ေတာင္းေတာ့
ကုန္ပစၥည္းတစ္ခုလို ျဖစ္သြားမွာ စိုးရိမ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ကြ်န္မအေနနဲ႔ အသြင္းေၾကး
ေတာင္းတဲ့ဓေလ့ကို ျပင္ဆင္ေစခ်င္ပါတယ္" လို႔ သူက ဆက္ေျပာပါတယ္။

ေခတ္နဲ႔မေလ်ာ္ညီတဲ့ ခူမီးတိုင္းရင္းသား ဥပေဒေတြကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ရန္ ေဆာင္ရြက္ေနၿပီး
အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးတန္းတူျဖစ္ေရး ဥပေဒ ျပ႒ာန္းႏိုင္ရန္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ခ်င္းဥပေဒကို
ျပင္ဆင္ေရးသားေနေၾကာင္း ခူမီးလူမ်ဳိးစု ဓေလ့ထံုးတမ္း ျပဳစုေရးအဖြဲ႕၀င္ နယကတစ္ဦးျဖစ္တဲ့
ဦးလွ၀င္း ကလည္း ေျပာပါတယ္။

"အသြင္းေၾကးေတာင္းတဲ့ ဓေလ့က ခူမီးတိုင္းရင္းသား႐ိုးရာမွာ ပါ၀င္ၿပီးသားျဖစ္တဲ့အတြက္
မထည့္ျပန္ရင္ ဥပေဒက မပီျပင္ပါဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ ဥပေဒအရ အသြင္းေၾကးက
ဘယ္ေလာက္ရွိသင့္တယ္ဆိုၿပီး ဓေလ့ထံုးတမ္း မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ သတ္မွတ္ရတာပါ။
ႁခြင္းခ်က္အေနနဲ႔ အမ်ဳိးသမီးဘက္က မေတာင္းဘူးဆိုရင္လည္း ရတယ္ဆိုတာ ပါရွိပါတယ္။
ခူမီးအမ်ဳိးသားေတြပဲ အေမြဆက္ခံခြင့္ရွိတဲ့ ဥပေဒကိုလည္း ျပန္ျပင္ထားၿပီး အမ်ဳိးသား၊
အမ်ဳိးသမီး တန္းတူျဖစ္ေအာင္ ဥပေဒကို ျပန္ျပင္ထားပါတယ္"လို႔ ဦးလွ၀င္း က ေျပာပါတယ္။

ျပန္လည္ ျပင္ဆင္ထားတဲ့ ခူမီးဥပေဒမွာ ပုဒ္မ ၁၀၁ ခု ပါရွိပါတယ္။

ထိုဥပေဒမွာ အသြင္းေၾကးေငြပမာဏကို အနည္းဆံုး တစ္သိန္းကေန အမ်ားဆံုး ၁၀ သိန္းအထိသာ
ေတာင္းဆိုဖို႔ သတ္မွတ္ထားေၾကာင္း သိရပါတယ္။

ျပင္ဆင္ေရးဆြဲထားတဲ့ ဥပေဒကို လႊတ္ေတာ္မွာ တင္ျပၿပီး ၀န္ႀကီးက အတည္ျပဳလက္မွတ္
ေရးထိုးေပးမွ အတည္ျဖစ္မွာျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္သို႔ မတင္ျပခင္ ပလက္၀ၿမိဳ႕နယ္က
ခူမီးတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ သေဘာတူညီခ်က္ကို အရင္ေကာက္ခံမယ္လို႔ ဦးလွ၀င္း က ေျပာပါတယ္။

"ဥပေဒအားလံုး ျပင္ဆင္ၿပီးသြားရင္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အစပိုင္းေလာက္မွာ လႊတ္ေတာ္တင္မွာပါ။
အရင္တုန္းကေလာက္ အမ်ဳိးသမီးေတြကို ခြဲျခားတာ မရွိေတာ့ေပမယ့္ အမ်ဳိးသမီး၊ အမ်ဳိးသား
တန္းတူျဖစ္ဖို႔ဆိုရင္ ဥပေဒထြက္တဲ့အထိ အခ်ိန္ယူရဦးမယ္"လို႔ သူက ေျပာပါတယ္။

ခူမီးအမ်ဳိးသမီးေရး လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ေနသူ မိုင္ေအာင္မျဖဴ က ျပင္ဆင္ေရးဆြဲထားတဲ့
ဥပေဒမူၾကမ္းကို မၾကည့္ရေသးေသာ္လည္း အသြင္းေၾကးေငြပမာဏ တစ္သိန္းက ၁၀ သိန္းအထိ
ျပန္လည္သတ္မွတ္မယ္ဆိုရင္ေတာင္ ျပန္ျပင္ဖို႔ ေတာင္းဆိုမယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။

အဘိုးအဘြားေတြ လက္ထက္ကတည္းက သားေယာက်္ားမွ မြန္ျမတ္တယ္လို႔ ယူဆၿပီး
သမီးအိမ္ေထာင္က်ရင္ အေမြမေပးတဲ့ ဓေလ့ ရွိခဲ့တယ္လို႔ ပလက္၀ၿမိဳ႕၊ ရိကၡာရပ္ကြက္၊
အေျခခံပညာအထက္တန္းေက်ာင္း(ခြဲ)က အလယ္တန္းျပဆရာမ ေဒၚသိန္းဘီ က ေျပာပါတယ္။

"သမီးက အိမ္ေထာင္က်ရင္ သူမ်ားဆီ ပါသြားမွာ။ သားေယာက်္ားေလးကမွ ကိုယ့္ကို
ေကြ်းေမြးျပဳစုမွာဆိုၿပီး သမီး မိန္းကေလးေတြကို ေက်ာင္းထားေပးတဲ့ မိဘနည္းပါတယ္။
အသြင္းေၾကးေတာင္းတဲ့ ဓေလ့လည္း ရွိေနပါေသးတယ္။ နည္းနည္း အျမင္က်ယ္လာတဲ့
မိဘေတြက အေမြကိုလည္း အတူတူေပးသင့္တယ္၊ အသြင္းေၾကးကိုလည္း ႐ိုးရာမပ်က္ေအာင္
နည္းနည္းေတာင္းတာမ်ဳိး ရွိလာပါတယ္။ ခြဲျခားတာ လံုး၀မရွိေတာ့ တာမဟုတ္ဘဲ အရမ္းေခါင္တဲ့
ေတာရြာဘက္ေတြမွာ ရွိေနပါေသးတယ္"လို႔ ေဒၚသိန္းဘီ က ေျပာပါတယ္။

"ကြ်န္မကိုက်ေတာ့ အေဖက အသြင္းေၾကးမေတာင္းဘူး။ အေဖက မူလတန္းျပေက်ာင္းအုပ္
ဆိုေတာ့ အဲဒါက မိန္းကေလးကို ေရာင္းစားတာနဲ႔ တူတယ္ဆိုၿပီး ပညာေရးအျမင္လည္းရွိေတာ့
အသြင္းေၾကးမေတာင္းခဲ့ဘူး"လို႔ သူ လက္ထပ္စဥ္က အသြင္းေၾကးမေတာင္းခဲ့ပံုကို ေျပာပါတယ္။

ႏွစ္စဥ္ ဒီဇင္ဘာ ၁ ရက္ေန႔ဟာ ခူမီးတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ျဖစ္ၿပီး ပြဲေတာ္ေန႔မွာ
ပလက္၀ၿမိဳ႕နယ္ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွ ခူမီးတိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ပလက္၀ၿမိဳ႕ကို ေရာက္ရွိလာၿပီး
႐ိုးရာ အတီးအမႈတ္ အကၿပိဳင္ပြဲေတြ၊ မီးပံုပြဲေတြျပဳလုပ္ကာ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို ေပ်ာ္ရႊင္စြာ
ဆင္ႏႊဲေလ့ရွိၾကပါတယ္။

ခ်င္း႐ိုးရာ ခြာဒိုေကာက္သစ္စားပြဲ တက္ေရာက္လာသည့္ ခူမီးလွပ်ဳိျဖဴမ်ား။ သီရိလူ/ျမန္မာတိုင္း(မ္)ခ်င္း႐ိုးရာ ခြာဒိုေကာက္သစ္စားပြဲ တက္ေရာက္လာသည့္ ခူမီးလွပ်ဳိျဖဴမ်ား။ သီရိလူ/ျမန္မာတိုင္း(မ္)

ဤအေၾကာင္းအရာႏွင့္ ပက္သက္၍ ထင္ျမင္ခ်က္ေပးလိုပါက ...
[email protected] သို႔ ေပးပို႔ႏိုင္ပါသည္။


အၾကည့္အမ်ားဆံုုး - လူမႈဘ၀ရသစံုလင္