ဘိုးေဘးေတြ အေၾကာင္းေျပာျပေနတဲ့ ခ်င္းေတာင္ တန္းေတြေပၚက ေက်ာက္စာတိုင္ေတြ

ဓာတ္ပံု-ျဖိဳးေအးဓာတ္ပံု-ျဖိဳးေအးေကြ႕ေကာက္မတ္ေစာက္တဲ့ ခ်င္းေတာင္တန္းလမ္းေဘးတစ္ေလွ်ာက္မွာ စိုက္ထူထားတဲ့
ေက်ာက္တိုင္ေလးေတြဟာ ခ်င္းတိုင္းရင္းသားဘိုးေဘးေတြရဲ႕ ဘ၀ျဖတ္သန္းမႈေတြကို
အေသးစိတ္ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

႐ႈပ္ေထြးဆန္းျပားတဲ့ ႐ုိးရာယုံၾကည္မႈေတြနဲ႔ အျမဲေအးတဲ့ ရာသီဥတုကို ပုိင္ဆုိင္ထားတဲ့
ျမန္မာႏုိင္ငံအေနာက္ ေျမာက္ပုိင္း ခ်င္းေတာင္တန္းေတြက သူ႔ဧည့္သည္ေတြကုိ ဆြဲေဆာင္
ထားတဲ့အခ်က္ထဲမွာ လမ္းေဘးက စီရရီ ေက်ာက္တုိင္ငယ္ေတြလည္း ထိပ္ဆုံးက ပါ၀င္လုိ
႔ေနပါတယ္။ "ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ဘုိးေဘး ခ်င္းေစာ္ဘြားေတြက သူတုိ႔ ဘယ္လုိခမ္းနားစြာ
ေနထုိင္ခဲ့ၾကတယ္ဆုိတာကုိ မွတ္တမ္းတင္ တဲ့အေနနဲ႔ ေဆြမ်ဳိးေျမးျမစ္ေတြက သူတုိ႔ကြယ္လြန္
ခ်ိန္မွာ ေက်ာက္စာထြင္းၿပီး စုိက္ထူၾကတယ္"လုိ႔ ေက်ာက္ျပားေပၚက ထြင္းလက္စစာသားေတြကုိ
ခဏၾကည့္ၿပီး ဆလုိင္းက်ဲအုိအန္းက ျမန္မာလို ခပ္ေလးေလးေျပာပါတယ္။

တခ်ဳိ႕မ်ဳိး႐ုိးျမင့္မားၿပီး ပုိင္ဆုိင္မႈမ်ားျပားတဲ့ ခ်င္းတုိင္းရင္းသားႀကီးေတြရဲ႕ ေက်ာက္စာတုိင္ေတြမွာေတာ့
သူတုိ႔ သတ္ခဲ့တဲ့ ၀က္၊ ကြ်ဲ၊ ႏြားေနာက္နဲ႔ က်င္းပခဲ့တဲ့ပြဲေတာ္အေရအတြက္ေတြကုိ ခပ္မ်ားမ်ားေရး
ထားတာမုိ႔ ပုိႀကီးတဲ့ အရြယ္အစားေက်ာက္တုိင္ေတြ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ခ်င္းတိုင္းရင္းသား
လူမ်ဳိးစုကလည္း ၁၅၃ မ်ဳိးေတာင္ ရွိတာမို႔ ေက်ာက္စာတိုင္ေတြမွာ ထြင္းထုထားတဲ့ စာသားေတြ
ကလည္း အမ်ဳိးစံုလွတဲ့ ခ်င္းဘာသာစကားေတြ ျဖစ္လို႔ေနပါတယ္။

"အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ခ်င္းတုိင္းရင္းသားေတြ ဘယ္လုိရွင္သန္ေနထုိင္ခဲ့
ၾကတယ္ဆုိတဲ့ မွတ္တမ္းေတြကုိ ေနာက္လူေတြအတြက္ လက္ဆင့္ကမ္းတဲ့သေဘာေပါ့"လုိ
႔ ခ်င္းတိုင္းရင္းသားေတြ ေက်ာက္တုိင္ေတြ စိုက္ထူရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ဆလုိင္းက်ဲအုိအန္းက
ရွင္းျပပါတယ္။ ဒီလုိရွင္းျပႏုိင္တာကလည္း ခ်င္းျပည္နယ္ေျမာက္ပုိင္း ဟားခါး၊ ထန္ထလန္
စတဲ့ၿမိဳ႕ေတြအျပင္ ခ်င္းျပည္နယ္ ေတာင္ပုိင္း မင္းတပ္၊ မတူပီၿမိဳ႕ေတြအထိ လမ္းေဘးတစ္ေလွ်ာက္
စုိက္ထူထားတဲ့ ေက်ာက္တုိင္ေတြကို တစ္ဦးတည္းထြင္းထုသူက ဆလုိင္းက်ဲအုိအန္း ျဖစ္ေနလုိ႔ပါပဲ။
ဆလုိင္းက်ဲအုိအန္းဟာ ၁၉၈၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္ေတြမွာ တကၠသုိလ္၀န္ထမ္း စာေမးပြဲေျဖဆုိေအာင္ျမင္ၿပီး
မႏၲေလးၿမိဳ႕မွာ ပန္းခ်ီပန္းပုေက်ာင္းတက္ေရာက္ကာ ဇာတိ ခ်င္းျပည္နယ္၊ ဟားခါးၿမိဳ႕ကုိ ပန္းခ်ီအႏုပညာရွင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ခ်င္တဲ့စိတ္နဲ႔ ျပန္လာခဲ့ပါတယ္။

"ဒါေပမဲ့ ကြ်န္ေတာ္ ဒီျပန္ေရာက္ၿပီး ပန္းခ်ီေရးမယ့္အစား ကုိယ့္႐ုိးရာဓေလ့ျဖစ္တဲ့ ဘုိးေဘးေတြ
အတြက္ ေက်ာက္စာေတြ ထြင္းတဲ့ေနရာမွာ အခက္အခဲရွိေနတာေတြ႕ေတာ့ စီးပြားေရးလုိ႔မသတ္
မွတ္ဘဲ ကုိယ့္ဓေလ့ကုိ ဆက္ထိန္းသိမ္းတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ေက်ာက္စာေတြ ထြင္းေပးဖုိ႔ ဆုံးျဖတ္
ခ်က္ခ်လုိက္ပါတယ္"လုိ႔ ခုဆို အသက္ ၅၀ အရြယ္ရွိၿပီျဖစ္တဲ့ ဆလုိင္းက်ဲအုိအန္းက ေျပာျပပါတယ္။
ေက်ာက္စာေရးဖုိ႔ လာအပ္သူအမ်ားစုဟာ တစ္စုံတစ္ေယာက္ ကြယ္လြန္ခ်ိန္နဲ႔ ကြယ္လြန္ၿပီးသား
လူေတြကုိ အမွတ္တရ စုိက္ထူေပးခ်င္တဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာပဲ အမ်ားဆုံးလာၾကတာမုိ႔ ခ်င္းျပည္နယ္မွာ
ဒီလုိ ေက်ာက္စာထြင္းဖုိ႔ စိတ္၀င္စားသူဟာ သူတစ္ေယာက္ပဲ ရွိလိမ့္မယ္လုိ႔လည္း ရယ္ေမာရင္း
ေျပာပါတယ္။ "တစ္ေန႔၊ ဒါမွမဟုတ္ တစ္လကုိ ေက်ာက္စာ ဘယ္ေလာက္ထြင္းရတယ္ဆုိတာ
လူေတြေသတဲ့ႏႈန္းေပၚ အမ်ားဆုံး မူတည္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ မခန္႔မွန္းႏုိင္ဘူး"လုိ႔လည္း ေက်ာက္
ထြင္းဆရာက ေျပာပါတယ္။

ခ်င္းျပည္နယ္ရဲ႕ ၿမိဳ႕ရြာေတြမွာ ဗုဒၶဘာသာ၊ ႐ုိမန္ကက္သလစ္၊ ႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္နဲ႔ အစၥလာမ္
ဘာသာ၀င္ေတြအတြက္ ေျမျမႇဳပ္ႏွံရာသခ်ဳႋင္းေတြ သီးသန္႔ရွိသလို ထြင္းထားတဲ့ ေက်ာက္စာ
တုိင္ေတြဟာ အုတ္ဂူေတြေပၚမွာ စုိက္ထူဖုိ႔ သက္သက္မဟုတ္ပါဘူး။ က်န္ရစ္တဲ့မိသားစုေတြက
ေက်ာက္စာတိုင္ေလးေတြျပဳလုပ္လို႔ ကြယ္လြန္သူႀကိဳက္ႏွစ္သက္ တဲ့ ေနရာေလးေတြမွာ
အမွတ္တရ စိုက္ထူေပးၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ "ခ်င္းေတာင္ကေန ႏုိင္ငံျခားထြက္သြားၿပီး တစ္နယ္
တစ္ေက်းမွာ ေသဆုံးသြားတဲ့ ေဆြမ်ဳိးေတြအတြက္ေတာ့ ဒီေက်ာက္စာတုိင္ေတြကုိ သူတုိ႔အသြား
မ်ားတဲ့ ေနရာေတြမွာ စုိက္ၾကတယ္"လုိ႔ ဆလုိင္းက်ဲအုိအန္းက ေျပာျပပါတယ္။

ေက်ာက္စာတိုင္ေတြ ထြင္းထုရာမွာ အသုံးျပဳတဲ့ ေက်ာက္ျပားေတြကုိ ခ်င္းျပည္နယ္ ေတာင္ေစာင္း
တစ္ေလွ်ာက္မွာ လုိက္တူးခဲ့ၾကရေပမယ့္ သယ္ယူဖုိ႔ အခက္အခဲေတြ ရွိေနတာမုိ႔ ခုေနာက္ပုိင္းမွာ
ကုိယ္တုိင္ေက်ာက္ျပား တီထြင္ဖုိ႔ ဆုံးျဖတ္ခဲ့တယ္လုိ႔ ဆိုပါတယ္။ ဘိလပ္ေျမ၊ ေက်ာက္အပုိင္းအစ
တုိ႔နဲ႔ ကုိယ္တုိင္ျပဳလုပ္တဲ့ ေက်ာက္စာတုိင္တစ္ခုရဖုိ႔ တစ္ရက္နဲ႔တစ္ည၊ အခ်ိန္ယူရၿပီး
သဘာ၀ေက်ာက္ျပားေတြကုိ ထြင္းထုရာမွာေတာ့ ပုိမာေက်ာတဲ့အတြက္ အခ်ိန္ပုိယူရပါတယ္။

"ေက်ာက္ျပားႏွစ္ခုစလုံးကေတာ့ ႏွစ္ ၅၀ ေလာက္ သဘာ၀ဒဏ္ခံႏုိင္မယ္လုိ႔ ထင္တယ္။
သဘာ၀ေက်ာက္ျပား ေတြကေတာ့ ပုိမာေတာ့ ပုိခံႏုိင္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔က လူငွားနဲ႔
သြားတူးခေတြရွိေတာ့ ပုိေဈးႀကီးတယ္"လုိ႔ ဆလုိင္းက်ဲအုိအန္းက ေျပာပါတယ္။ ႏွစ္ေပနဲ႔
တစ္ေပခြဲပတ္လည္ စာထြင္းၿပီးသား သဘာ၀ေက်ာက္ျပားတစ္ျပားကုိ က်ပ္တစ္သိန္း၀န္းက်င္
ေဈးရွိၿပီး ဘိလပ္ေျမနဲ႔ လုပ္ထားတဲ့ ေက်ာက္ျပားဆုိရင္ေတာ့ က်ပ္ငါးေသာင္း၀န္းက်င္ ေဈးေပါက္
ပါတယ္။ အခု ေနာက္ဆုံးေပၚအေနနဲ႔ မႏၲေလးၿမိဳ႕က လွမ္းမွာယူၿပီးျပဳလုပ္တဲ့ စက်င္ေက်ာက္နဲ႔
ေက်ာက္ျပားေတြေပၚမွာလည္း စာထြင္းေနပါၿပီ။

"စက်င္ေက်ာက္ေတြက ပုိလွ၊ ပုိေတာက္ပၿပီး ပုိမာတယ္။ ခုေနာက္ပုိင္း လူခ်မ္းသာေတြကေတာ့
စက်င္ေက်ာက္ ကုိ အမွာမ်ားတယ္။ ေဈးကေတာ့ သဘာ၀ေက်ာက္ျပားနဲ႔ အတူတူေလာက္ပဲ
က်တယ္"လုိ႔ သူက ရွင္းျပပါတယ္။ ေက်ာက္ထြင္းရတဲ့အလုပ္က အခ်ိန္ယူရတာမုိ႔ အေစာပုိင္းမွာ
ေဆးနဲ႔ေရးၾကည့္ေပမယ့္ ေက်ာက္သားထဲ ေဆး၀င္ဖုိ႔ ခက္တာေၾကာင့္ အခ်ိန္တုိအတြင္း
ေဆးပ်က္ပါတယ္။ "ဒါေၾကာင့္ အရင္ဆုံး ခပ္နက္နက္ စာထြင္းၿပီးမွ ေဆးထည့္တယ္။ ဒီမွာ
လူႀကိဳက္အမ်ားဆုံးကေတာ့ အျပာ ေရာင္ပဲ။ ေအးခ်မ္းတယ္ေလ"လုိ႔ သူက ေျပာပါတယ္။
အမွတ္တရ ေက်ာက္စာတုိင္ေတြ ထူတဲ့ဓေလ့က တျခားတုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ မတူကြဲျပားတာမုိ႔
အခုေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ ႐ုိးရာဓေလ့ ျပန္ေဖာ္ထုတ္တဲ့အေနနဲ႔ ခ်င္းျပည္နယ္ရဲ႕ ပြဲေတာ္ေတြမွာ ပြဲေတာ္အေၾကာင္း ေရးထြင္းထားတဲ့ ေက်ာက္ျပားေတြလည္း စုိက္ထူလာၾကပါတယ္။ ေက်ာက္စာထြင္းသူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ေန႔စဥ္ ေက်ာက္ျပားေတြၾကား
ပင္ပင္ပန္းပန္းအခ်ိန္ကုန္ရေပမယ့္ ကုိယ့္႐ုိးရာဓေလ့ကုိ ထိန္းႏုိင္တဲ့ လူတစ္ေယာက္အျဖစ္
ဂုဏ္ယူစိတ္နဲ႔ ပီတိျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆလုိင္းက်ဲအုိအန္းက ေျပာပါတယ္။

ေက်ာက္စာတုိင္ေတြထူရာမွာ ေက်ာက္ျပားပုံစံေတြ ထပ္ဆန္းသစ္ဖုိ႔အတြက္လည္း သူ
ႀကိဳးစားေနပါတယ္။ "ဒီေက်ာက္ျပားေတြက ခ်င္းတုိင္းရင္းသားေတြ ဘယ္လုိေနထုိင္ခဲ့တယ္ဆုိတဲ့
မွတ္တမ္းေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ တစ္ေန႔ မွာ ခ်င္းျပည္နယ္သမုိင္းအျဖစ္ ကြ်န္ေတာ့္လက္နဲ႔ လုပ္ထားတဲ့ ေက်ာက္ျပားေတြရွိေနမွာကုိ ေတြးရင္ ေက်နပ္ပီတိျဖစ္တယ္"လုိ႔လည္း ဆိုပါတယ္။
ခုခ်ိန္မွာ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးနဲ႔ စီးပြားေရးအဆင္မေျပမႈေတြေၾကာင့္ အလုပ္လုပ္ဖုိ႔၊ အေျခခ်ဖုိ႔၊
ပညာသင္ဖုိ႔ စတဲ့ အေၾကာင္းမ်ားစြာနဲ႔ ျပည္ပကုိ ထြက္ခြာသြားတဲ့ ခ်င္းတုိင္းရင္းသားေတြ
မ်ားစြာရွိေနေပမယ့္ ခ်င္းေတာင္တန္းေတြတစ္ေလွ်ာက္မွာေတာ့ ခ်င္းတုိင္းရင္းသားတစ္ေယာက္
ခ်င္းစီရဲ႕ ဘ၀မွတ္တမ္းေတြက ေက်ာက္စာတုိင္ေတြအျဖစ္ ဆက္လက္က်န္ရစ္ ရပ္တည္ေနဦးမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ါ

ဤအေၾကာင္းအရာႏွင့္ ပက္သက္၍ ထင္ျမင္ခ်က္ေပးလိုပါက ...
comment.myanmar@mmtimes.com သို႔ ေပးပို႔ႏိုင္ပါသည္။


အၾကည့္အမ်ားဆံုုး - လူမႈဘ၀ရသစံုလင္