ေရႊေရာင္ ကာလက ေခတ္ေဟာင္း ႐ုပ္ရွင္ေတြဆီသို႔ တစ္ခါတစ္ေခါက္ ...

ဓာတ္ပံု - Pansodan archiveဓာတ္ပံု - Pansodan archive

လြတ္လပ္ေရး မရေသးခင္ကာလတုန္းက ျပသခဲ့တဲ့ 'နီလာေရာင္' ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားႀကီးမွာ
စတန္႔မင္းသား ခ်စ္ေဆြတစ္ေယာက္ တကယ့္ မိေခ်ာင္းအစစ္နဲ႔ နပန္းလံုးၿပီး က်ားကုတ္က်ားခဲ
သ႐ုပ္ေဆာင္ျပခဲ့တာေၾကာင့္ ပရိသတ္ေတြရဲ႕အားေပးမႈကို ရခဲ့ပါတယ္။

ဒါ့ျပင္ ျမန္မာအေဆြ ႐ုပ္ရွင္ထုတ္လုပ္ေရး (ေနာက္ပိုင္းမွာ ေအ၀မ္း႐ုပ္ရွင္ ထုတ္လုပ္ေရးအျဖစ္
အမည္ေျပာင္းလဲခဲ့)ကလည္း ျမန္မာေလယာဥ္မႉးေတြရဲ႕အေၾကာင္းကုိ တစ္မူထူးျခားေအာင္
ဂ်ပန္မင္းသမီးေတြနဲ႔အတူ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္မွာ သြားေရာက္႐ိုက္ကူးတင္ဆက္ခဲ့တဲ့
'ဂ်ပန္႔ရင္ေသြး' ဇာတ္ကားႀကီးကလည္း ႏိုင္ငံတကာအဆင့္ကိုမီတဲ့ ႐ုပ္ရွင္ကားတစ္ကား
ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက အဲဒီဇာတ္ကားေတြဟာ ျမန္မာ႐ုပ္ရွင္ ခ်စ္ပရိသတ္ေတြကို အထူးအဆန္း
ျဖစ္ေစခဲ့ၿပီး တစ္ခဲနက္အားေပးမႈကို ရရွိခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ ႏွေျမာဖို႔ေကာင္းတာကေတာ့ ဒီလိုမ်ဳိး ခက္ခက္ခဲခဲနဲ႔ အခ်ိန္ေပး ႐ိုက္ကူးခဲ့တဲ့
အရည္အေသြးျမင့္ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ေရႊေခတ္က ဇာတ္ကားေကာင္းေတြကို ကြ်န္မတို႔လို
ေနာက္လူေတြအေနနဲ႔ ေငြေရာင္ပိတ္ကားေပၚမွာ ၾကည့္႐ႈ ခြင့္မရႏိုင္ေတာ့တာပါပဲ။

ကြ်န္မတို႔ မမီလိုက္တဲ့ အဲဒီေခတ္အခ်ိန္က ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ေလာကႀကီးအေနနဲ႔ ေအာင္ျမင္မႈေတြနဲ႔
ေရႊေရာင္ေန႔ရက္ေတြ ရွိခဲ့တာကေတာ့ တကယ့္အမွန္တရားပါပဲ။ ဒါတင္ မကေသးပါဘူး။

လြတ္လပ္ေရးေခတ္ေႏွာင္းကာလတြင္းမွာေတာ့ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ေလာကႀကီးရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈက
ႏိုင္ငံတြင္းသာမက တိုင္းတစ္ပါးႏိုင္ငံေတြထိပါ ေပါက္ေရာက္ေလာက္တဲ့အထိ
အားေကာင္းခဲ့ပါတယ္။

၁၉၇၅ ခုႏွစ္က အကယ္ဒမီေျခာက္ဆုပိုင္ရွင္ ဒါ႐ိုက္တာႀကီး ဦးသုခ ႐ိုက္ကူးခဲ့တဲ့
'ေရႊခ်ည္ေငြခ်ည္တန္းပါလို႔' ဇာတ္ကားႀကီးကို ဖိလစ္ပိုင္ႏုိင္ငံမွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာ
႐ုပ္ရွင္ပြဲေတာ္မွာ ျပသခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံတကာ႐ုပ္ရွင္ပရိသတ္ေတြကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ခဲ့တာပါ။

အဲဒီလို အဖိုးတန္တဲ့ ဇာတ္ကားႀကီးေတြကို ႐ုပ္ရွင္ေမာ္ကြန္းနဲ႔ ႐ုပ္ရွင္ထုတ္လုပ္ေရးကုမၸဏီေတြ
ကေန စနစ္တက် ရင္အုပ္မကြာ မထိန္းသိမ္းႏိုင္ခဲ့ၾကတဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲ ဆိုးက်ဳိးေတြကိုေတာ့
ယေန႔ေခတ္က ႐ုပ္ရွင္ဒါ႐ိုက္တာႀကီးေတြနဲ႔ ကြ်မ္းက်င္သူေတြအေနနဲ႔ ႏွေျမာတသ ျဖစ္႐ံုကလြဲလို႔
ဘာမွ မတတ္ႏိုင္ၾကပါဘူး။

တခ်ဳိ႕တစ္၀က္ေသာ အျဖဴအမည္းဇာတ္ကားေတြ၊ ေဆးေရာင္စံုဇာတ္ကားႀကီးေတြနဲ႔
အကယ္ဒမီဆုရဇာတ္ကားႀကီးေတြကိုေတာ့ ေလေအးေပးစက္ပါတဲ့ အေဆာက္အအံုထဲမွာ
႐ုပ္ရွင္ေမာ္ကြန္းကေန ထိန္းသိမ္းထားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

"စိတ္မေကာင္းစရာက ၁၉၃၀ ၀န္းက်င္ေနာက္ပိုင္း ဇာတ္ကားေတြပဲ ထိန္းသိမ္းလိုက္ႏိုင္ၿပီး
အဲဒီေရွ႕ပိုင္းအခ်ိန္က ဇာတ္ကားေတြကိုေတာ့ လက္လႊတ္လိုက္ရတာပါ"လို႔ ေရႊစင္႐ုပ္တုငါးခုပိုင္ရွင္
ဒါ႐ိုက္တာၾကည္စိုးထြန္းက ျမန္မာတိုင္း(မ္)ကို ေျပာပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ ေမလထဲမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ဒုတိယအႀကိမ္ေျမာက္ အမွတ္တရ ႐ုပ္ရွင္ပြဲေတာ္မွာေတာ့
၁၉၅၀ နဲ႔ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္အတြင္းက ဇာတ္ကား ေလးကားကို ႏွစ္ေပါင္းေတာ္ေတာ္ၾကာမွ ျပန္လည္
ျပသႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

အသက္ ၇၀ အရြယ္ရွိေနၿပီျဖစ္တဲ့ ေအ၀မ္းသိန္းထြဋ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံရဲ႕ သမိုင္းေတြကို ျပသႏိုင္တဲ့
႐ုပ္ရွင္သမိုင္းဟာ စစ္အစိုးရလက္ထက္မွာပဲ ကန္႔သတ္မႈေတြၾကားမွာ အ႐ႈံးဘက္ကို
က်ေရာက္ခဲ့ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

"အဲဒီအခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ျပည္တြင္းက ႐ုပ္ရွင္႐ံုေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ျပည္သူပိုင္အျဖစ္သိမ္းၿပီး
ပိတ္ပစ္လိုက္ၾကတယ္။ ႐ုပ္ရွင္ကုမၸဏီေတြေရာ၊ ႐ုပ္ရွင္ေလာကႀကီးတစ္ခုလံုး အဲဒီကစလို႔
အလဲလဲအကြဲကြဲ ျဖစ္ေတာ့တာပါပဲ" လို႔ သူက ေျပာပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ ကံေကာင္းစြာနဲ႔ပဲ ၁၉၈၈ ျပည္တြင္းအေရးအခင္း ကာလမတိုင္ခင္မွာ ေအ၀မ္း႐ုပ္ရွင္
ကုမၸဏီႀကီးက တခ်ဳိ႕ေသာ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကား မူရင္းဖလင္ေတြကို ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္၀န္းက်င္မွာ
စတင္တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာ့အသံႏွင့္႐ုပ္ျမင္သံၾကားဌာနကို ေပးပို႔ႏိုင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

"ျမန္မာ့အသံမွာ အဂၤလိပ္႐ုပ္ရွင္ကားေတြကို ထုတ္လႊင့္လို႔ရတဲ့ Telecinema တစ္ခု ရွိတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ့္လက္ထဲမွာရွိတဲ့ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားတခ်ဳိ႕ကို ျမန္မာ့အသံကေနတစ္ဆင့္
ျပန္ထုတ္လႊင့္ႏိုင္ေအာင္ ပို႔ေပးခဲ့ႏိုင္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ကြ်န္ေတာ္တို႔လို တျခားကုမၸဏီေတြက
ဖလင္လိပ္ေတြကို ျမန္မာ့အသံကိုပို႔ဖို႔ တိုက္တြန္းခဲ့တယ္။ တခ်ဳိ႕ေတြကေတာ့ ျမန္မာ့အသံမွာ
ကိုယ့္ဇာတ္ ကားေတြ ထုတ္လႊင့္ရင္ၿပီးေရာ ဆိုၿပီးေတာ့ပဲ ဖလင္ေတြကို ပို႔ေပးခဲ့ၾကသလို
တခ်ဳိ႕ေတြကေတာ့ မပို႔ေပးၾကပါဘူး။ အဲဒီမူရင္းဖလင္ေတြကို ျမန္မာ့အသံက တိပ္ေခြေတြနဲ႔
ကူးယူၿပီးေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကို မူရင္းေတြ ျပန္ေပးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၈၈ အေရးအခင္းလည္းၿပီးေရာ
ျမန္မာ႐ုပ္ရွင္ေလာကႀကီးတစ္ခုလံုးက စစ္အစိုးရရဲ႕ျခယ္လွယ္မႈေတြ၊ ေဘာင္ခတ္မႈေတြကို
ခံခဲ့ရတယ္"လို႔ ေအ၀မ္းသိန္းထြဋ္က ေျပာပါတယ္။

ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္သမိုင္းေၾကာင္းကို ျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပထမဦးဆံုး
မွတ္တမ္းတင္႐ုပ္ရွင္ကို ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ ဒါ႐ိုက္တာ ဦးအုန္းေမာင္က စတင္႐ိုက္ကူးခဲ့ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးသမားတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးထြန္းစိန္ရဲ႕ဈာပနကို မွတ္တမ္းတင္႐ိုက္ကူးခဲ့တဲ့ အဲဒီမွတ္တမ္းတင္
႐ုပ္ရွင္ကုိ ပေလဒီယမ္႐ုပ္ရွင္႐ံု (ယခု ရွန္ဂရီလာဟိုတယ္ေနရာ)မွာ အေမရိကန္႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားနဲ႔
အတူ ပထမဦးဆံုး ႐ံုတင္ျပသႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

ဆရာႀကီးဦးအုန္းေမာင္ရဲ႕ မွတ္တမ္းတင္႐ုပ္ရွင္က ႐ုပ္ရွင္ကို စိတ္၀င္စားတဲ့ သူေတြအတြက္
အားေဆးတစ္ခြက္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီႏွစ္မွာပဲ ႐ုပ္ရွင္ကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးတဲ့သူေတြခ်ည္း စုစည္းထားတဲ့ ၿဗိတိသွ်ဘားမား႐ုပ္ရွင္ကုမၸဏီႀကီး
ကို ပထမဦးဆံုး တည္ေထာင္ႏုိင္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ ပထမဦးဆံုး feature-length film
ျဖစ္တဲ့ 'ေမတၱာႏွင့္သူရာ' ဇာတ္ကားကို ႐ိုက္ကူးထုတ္လုပ္ ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

ဓာတ္ပံု - Pansodan archiveဓာတ္ပံု - Pansodan archive

ဤအေၾကာင္းအရာႏွင့္ ပက္သက္၍ ထင္ျမင္ခ်က္ေပးလိုပါက ...
[email protected] သို႔ ေပးပို႔ႏိုင္ပါသည္။


အၾကည့္အမ်ားဆံုုး - လူမႈဘ၀ရသစံုလင္